Excursie Marker Wadden 14 mei 2017

Vorige blog Overzicht blogartikelen Volgende blog

16/05/2017

(klik hier als je automatisch een bericht wilt ontvangen over het volgende blog)

Deze excursie vertrokken we vanuit de Bataviahaven van Lelystad voor een bezoek aan de nieuwe natuureilanden: de Marker Wadden.

Deze foto is gemaakt van het werk in uitvoering bord op de houtribdijk dat voor de Krabbersgatsluis staat aan de kant van Lelystad. Op de horizon in de verte, links van het bord vaart zeilschip de Schuttevaer op weg naar de Bataviahaven.

De Marker Wadden zijn nog niet opengesteld voor publiek, maar samen met Natuurmonumenten organiseren we wel 4 excursies de komende maanden. Vanaf de zomer 2018 kan iedereen het eiland bezoeken. Omdat het nu nog een bouwlocatie is kan dit nu alleen onder begeleiding en mét veiligheidshelm en hesje. Dat vroeg om een groepsfoto op het eiland.

De excursie in bewegend beeld, met het hijsen van de zeilen, de presentatie onderweg van Roel Posthoorn, projectdirecteur van de Marker Wadden, op het eiland gefilmd een groepje bontbekplevieren (en een bonte strandloper er tussen), twee alarmerende dwergmeeuwen boven de groep, een dijkje met nestelende visdieven en broedende kluten en Schipper Onno in een kort maar krachtig regenbuitje op de terugweg.

In de Bataviahaven van Lelystad zijn de huiszwaluwen aan het bouwen aan de nesten onder het havenmeester gebouw. Met klompjes modder metselen ze een nest in elkaar. De vogels vliegen af en aan. Foto James Lidster.

Schipper Onno vertelt over het schip en ik leg uit over wat we vandaag kunnen verwachten van de excursies en stel de gidsen die vandaag mee varen voor. Het weer is ondertussen prachtig.

Bij het uitvaren van de haven hebben we meteen prachtig zicht op de kolonie lepelaars op de strekdam. Naast lepelaars nestelen hier ook diverse soorten grote meeuwen; kleine mantelmeeuw, zilvermeeuw en we zien ook Pontische meeuwen.

De lepelaars nu prachtig in broedkleed. Foto: Kees de Vries.

Wanneer we op open water van het Markermeer zijn hijsen we de zeilen, gelukkig zijn er altijd handen om te helpen. Andrea legt het uit.

Roel Posthoorn geeft een presentatie en vertelt over de droom Marker Wadden, over het waarom, de ontwikkelingen en hoe dit gave project tot stand is gekomen.

Wie wil kan aan het roer, Siegfried vaart ons naar het eiland.

Land in zicht. In een ruim uur varen komen we aan bij de Marker Wadden.

Dat geeft ons mooi nog wat tijd voor de (biologische) lunch.

Langpootmug aan boord.

Vrijwilligers Jan en Dirk van Natuurmonumenten delen de helmen en hesjes uit voordat we aan land gaan.

De Marker Wadden met op de achtergrond de zendmast van Lelystad.

Pioniersplanten: de smeerwortel heeft zich gevestigd op het eiland.

Op het eiland aangekomen nemen Roel, Jan en Dirk ons mee voor een rondleiding. Het gebied is al enorm.

Vogelvoer! Dansmuggen aan de luwe kant van de bouwkeet.

We zien een sperwer, deze wordt achterna gezeten door twee witte kwikstaarten en vliegt mooi over ons heen. Foto: Kees de Vries.

Visdieven zijn een echte pioniersoort, we zagen al een flinke groep vogels. Mogelijk zijn de eerste eieren al gelegd en anders zal dit vast niet lang meer duren.

Ver weg van alle drukte en verkeer midden in het Markermeer wordt dit eiland voor veel vogels een veilige rust- en broedplaats. Maar helaas komen opgelaten ballonnen ook ver.

We zien een groep bonte strandlopers, mooi in zomerkleed. Deze soort broedt niet in Nederland maar is nog op weg naar mogelijk IJsland, Noord-Scandinavië of Rusland. Goed te herkennen aan de zwarte buik.

Roel vertelt op verschillende plaatsen meer over het eiland.

En we bekijken de vogels die we tegenkomen.

Terwijl de bouw nog in volle gang is maken er ook al erg veel vogels gebruik van het eiland. Op deze foto broedende kluten en de visdieven zullen er waarschijnlijk ook gaan broeden of dit mogelijk al doen.

Een dwergmeeuw vliegt over de bouwplaats.

Dwergmeeuwen zijn zeldzame broedvogels in Nederland. De meeste zijn hier op doortrek en verblijven hier kort. Ze zijn kleiner dan de kokmeeuw, met een zwarte kop, donkere ondervleugels (zonder zwarte vleugelpunten) en vaak een roze zweem op de buik.

Terug naar zeilschip de Schuttevaer.

De vogelkaarten van Vogelbescherming, gemaakt voor de soorten vogels die je kunt verwachten rond de verschillende Waddeneilanden, komen hier met de soorten die we zien op de Marker Wadden ook goed van pas.

De hele dag is het mooi weer, in de verte zien we wel donkere luchten boven land en boven zee. Maar op de terugweg komt er kort maar zeer krachtig een flinke hoosbui over. Dank je wel schipper Onno en de deelnemers die helpen met het snel naar beneden halen van de zeilen. Even later is het weer droog en zien we alleen nog aan Onno en de druk poetsende lepelaars op de dam dat het flink heeft geregend :-).

Alle opvarenden bedankt voor jullie komst en interesse in deze excursie!

Ook bedankt Natuurmonumenten voor het mogelijk maken van deze dag samen met Roel Posthoorn, Dirk de Haan en Jan Jansen. Astrid van den Broek, Kees de Vries en James Lidster bedankt voor het gidsen.

Deel

Vorige blog Overzicht blogartikelen Volgende blog

Even stil op het blogEven stil op het blog